Personlige karaktertræk som selvtillid, lederskab og lignende hjælper dig bedre end akademiske kvalifikationer, når du skal vinde kampen om den ledige stilling hos din kommende arbejdsgiver. En af grundende er, viser en engelsk undersøgelse, at vi tager en akademisk uddannelse for givet.
Hvad kigger vi efter, når vi ansætter?
I undersøgelse foretaget af butikskæden Aldi har mere end 2000 ansatte med beslutningskompetence i forhold til ansættelse svaret på, hvad de ser efter, når de taler med ansøgere til en ledig stilling. En af de spændende resultater af undersøgelsen er, at kun en femtedel af besvarelserne peger på, at en akademisk baggrund får en kandidat til at skille sig ud i mængden. Størstedelen af besvarelserne peger også på, at uddannelse har mindre betydning end tidligere.
I kontrast til dette svarede 56 procent af de adspurgte, at de fokuserer på, om de potentielle kandidater har en god balance mellem fritid og arbejdsliv. Det er altså 56 procent, der fokuserer på en positiv work-life balance. Og næsten en tredjedel svarede, at de lagde stor vægt på, at personen foran dem præsenterer sig selv på en positiv måde.
Den stærkeste faktor i ansættelsessamtalen
Den ultimative vinder, når det kommer til personlige og sociale kompetencer, var selvtillid. På anden- og tredjepladsen kommer en positiv attitude og erfaring. Andre faktorer, som er afgørende, for hvilken kandidat der blev valgt, er en god arbejdsmoral, ærlighed og energi.
Mænd og kvinder vælger forskellige kandidater
Over halvdelen svarede også, at de lægger vægt på om ansøgeren minder om dem selv. Specielt for mændene, der har svaret på undersøgelsen, bunder dette i en lyst til at tage en mentorrolle for den nye medarbejder. For kvinder gælder det specielt, at de er mindre tilbøjelige til at ansætte en, der er bedre kvalificeret end dem selv. Det bunder ifølge undersøgelsen i, at en stor del af kvinderne var nervøse for, at den nye medarbejder vil gå efter deres job.
Husk at smile venligt – til alle på din vej
Alle omkring kan potentielt blive den, der redder dit liv. Det skal du tænke på, når du møder nye mennesker. Og det kunne tyde på, at dette også gælder, når du er ude at søge nyt arbejde. Mere end en fjerdedel lægger vægt på, om personen til ansættelsessamtalen smiler venligt til medarbejderne i receptionen, pedellen og rengøringspersonalet.
På samme måde prioriterer mere end en fjerdel også, at kandidaten er høflig til jobsamtalen.
Det er dyrt at ansætte den forkerte medarbejder
Det spørgsmål, som du skal stille dig selv nu, er, om du som leder med beslutningskompetence i ansættelsen af nye medarbejdere får den bedste kandidat, hvis du baserer det på en lang række personlige fordomme om personen foran dig.
Hvis du ansætter den forkerte medarbejder, så risikerer du følgende:
- En umotiveret medarbejder, der ikke er i trivsel
- En medarbejder, der hurtigt forsvinder
- En medarbejder, der ikke passer ind i dit team
Det forskelligt i forhold til stillingen og virksomheden, hvad det koster at ansætte en ny medarbejder, men hvis du som tommelfingerregel husker på, at det koster 3 gange månedslønnen (ud over selve lønnen), før du har oplært en ny medarbejder til at arbejde for fuld kraft.
Det er mange penge, som du smider ud af vinduet, hvis du har valgt den forkerte kandidat og skal gennem hele processen en gang til.
Stil skarpt på rekrutteringen af den rette!
På rekrutteringssiden.dk finder du guides til, hvordan du kan bruge forskellige profilværktøjer som DiSC, JTI og Belbin Teamroller, når du skal finde den helt rigtige kandidat til jobbet. Personprofiler er en struktureret måde, hvor du kan arbejde dig uden om dine egne antagelser og fordomme ved at bruge personprofiler, der kortlægger den enkeltes præferencer, adfærd og stærkeste rolle i dit team. I rekruttering er frygten altid, at vi finder den forkerte kandidat. Det koster penge, personlige ressourcer og masser af frustration, hvis du har ansat den forkerte medarbejder.
Skriv et svar