I gamle dage var valget let når det stod mellem diesel eller benzin. Diesel larmede og diesel svinede. Så skete der en masse med effektiviteten og filtrering på udstødningen. Men prisen var stadig lavere. Derfor begyndte flere og flere at vælge dieselmotorer selv i små personbiler. I de sidste par år er udviklingen vendt igen.
Danskerne vælger i stigende grad biler med benzinmotor. Det gælder også i den store mellemklasse, hvor blandt andet Toyota Avensis er en af de mest populære biler i Danmark.
Der er interessante udviklinger i folks valg af brændsel. I mange år steg salget af personbiler med dieselmotorer. Men i de seneste år er benzinmotoren kommet stærkt tilbage.
29 procent af de store mellemklassebiler blev solgt med benzinmotor i 2012. I fjor steg tallet så til 40%. Det er en mærkbar udvikling. Samtidig er det blevet billigere at køre i Danmark. Nye biler kører længere på literen, og i de seneste måneder er benzin- og dieselpriserne endda faldet med omkring 50 øre. Til gengæld steg de såkaldte udligningsafgifter for dieselbiler ved indgangen til 2013 med hele 52 procent. Så udviklingen må siges at være i benzinens favør.
I 2012 skulle du helt op og køre 20.000-22.000 kilometer om året for, at det bedst kunne betale sig at købe en dieselbil. I dag er det tal helt oppe 25.000.
Typisk vil dieselbiler stadig køre længere på literen, men særligt hos de små personbiler kan den relativt højere afgift slet ikke betale sig længere. Er der tale om en større bil, der kører over de 25.000 kilometer om året begynder svaret at vende sig, men for den gennemsnitlige private billist, er benzinmotorer i dag det rigtige valg.
Som TV2 Finans citerer d. 13/10/2014:
– Forklaringen på skiftet fra diesel til benzinbiler er, at bilkøberne har reageret på afgiftsændringerne. Det ses tydeligst i minibil-segmentet, hvor 4 ud af 10 valgte dieselbiler i 2012. Nu er det kun 2 ud af 10, som vælger dieselbilen, siger cheføkonom hos Autobranchen Danmark Mads Engberg.
Så svaret i 2015 er i duellen “Diesel eller benzin”: BENZIN. *applaus*
Hybridbiler – det miljørigtige valg
Et andet alternativ er selvfølgelig hybridbilen. I en Toyota Hybrid vælger systemet, om bilen skal drives af elmotoren, benzinmotoren eller begge dele samtidig. Ved acceleration skærer elmotoren ned i benzinforbrændingen. Ved lave hastigheder kan du køre på ren el, f.eks. i køer, ved bykørsel eller i garagen osv. Generelt formindskes brændstofforbruget kraftigt. Hybridbiler er samtidig også et miljørigtigt valg.
Elmotorens batteri oplades mens du kører med forbrændingsmotoren. Det er for eksempel, når du bremser eller slipper gassen og bare ruller. Her opsamler batterierne den energi, der produceres.
Toyota er klart den største aktør på hybridmarkedet med over 80% af det globale salg – blandt andet særligt internationalt på grund af den ikoniske Toyota Prius. I dag kan de fleste af Toyotas mest populære modeller som Yaris, Auris og Avensis fås i bundsolide hybridversioner.
Brintbiler – et vink med en vognstang fra fremtiden
Vi er midt i en spændende tid, når det kommer til udviklingen af miljørigtige alternativer til de gamle ’oliesvin’, som cykelsangen lød. Brintbiler er buzzordet for 2015. Og forrest i køen er Toyota Mirai. Mirai er japansk og betyder ’fremtid’.
Mirai markerer et nyt kapitel i bilhistorien. Den bruger brint, som bliver en vigtig energikilde i fremtiden, til at producere strøm til bilens elmotor. Den miljørigtige drift er kombineret med al den komfort og køreglæde, som kan forventes af en almindelig bil.
Mirai benytter sig af Toyota Fuel Cell System, som omfatter både brændselscelleteknologi og hybridteknologi. Toyota-teknologien er mere energieffektiv end en forbrændingsmotor og udleder mindre CO2 og færre partikler. Mirai har samme rækkevidde som en benzinbil, og en fuld optankning af brinttankene varer omkring tre minutter.
Skriv et svar