A-kasser er en meget speciel type virksomheder. Det er en type virksomhed, som vi i Danmark sætter stor pris på og har haft i mange år, men der sker hele tiden udviklinger. I grundtanken skal de jo fungere sådan, at hvis man lige pludselig ikke har noget at give sig til i hverdagen og ikke længere har en stabil indkomst, så kan man få noget hjælp på vejen, så man har tid til at finde det rette job og ikke desperat skal finde det første job, som vil give penge i kassen.De færreste mennesker oplever i dag at have den samme jobsikkerhed som vi havde for blot 10 år siden, men i det mindste kan man forsikre sig mod en alt for stor indtægtsnedgang i tilfælde af ledighed (læs mere på denne hjemmeside).
Man får altså tid til at finde noget man er god til og kan derfor tage nogle chancer og have mere ro i sindet, da en fyring ikke er det værste der kan ske. Man har nemlig et sikkerhedsnet som kan sørge for, at man ikke falder alt for langt ned i dybet. Dette er et sikkerhedsnet, som de fleste danskere er ret glade for og derfor flittigt betaler til. Udviklingen på dette marked er dog bare blevet meget anderledes og i dag har den fået et lidt andet fokus end de fleste måske havde forventet af branchen.
Markedet eksploderer med a-kasser
Selvom man måske ikke tænker på markedet for a-kasser som et marked hvor der er stor vækst og konkurrence, så er der alligevel sket en meget spøjs udvikling de seneste år. Der er nemlig skudt mange nye a-kasser op af jorden, som alle forsøger at gøre det bedre end andre, så der kan blive tiltrukket så mange kunder som overhovedet muligt. Det er selvfølgelig altid godt med konkurrence, da det trods alt er et frit marked vi arbejder med i Danmark og det kommer mange til gavn, da man på den måde får bedre produkter, men kan der også være en ulempe ved det hele?
Der er skal tjenes penge, ikke skabes værdi
Nogen mistænker nemlig, at det ikke kun er for at give et bedre produkt til de mange forskellige kunder, at der bliver lavet disse nye virksomheder. Det har nemlig generelt en tendens af, at det kun bliver gjort for at tjene penge. Det er altså i et forsøg på at få så mange kunder som overhovedet muligt, hvorefter man tager nogle priser for det, så det kan give en stor profit i sidste ende. Det er altså ikke for at gøre det bedre for selve kunderne, men for at gavne dem der sidder på toppen.
Skal du gøre noget?
Man kan så godt spørge sig selv, om man så egentlig burde gøre noget? Og er der overhovedet en dårlig ting, at der bliver presset lidt på priserne, når der sådan kommer nye i spil? Generelt set, så kan du selv vurdere hvorvidt du skal gøre noget. Hvis du føler, at den nye a-kasse kan levere et bedre produkt, så kan det jo stærkt anbefales at benytte den, men hvis ikke du tror på, at der er penge at spare eller mere værdi at hente, så bliver du bare der hvor du er lige nu, hvis du er godt tilfreds med dette. Du bestemmer fuldstændig selv.
Sådan kan det gavne dig
Det kan dog også gavne dig på flere forskellige måder. Den første er, at hvis du skifter, så kan du evt. få et bedre tilbud. Du får måske mere værdi for dine penge eller du får en meget bedre pris. På den anden side kan der også ske det, at det faktisk påvirker din egen a-kasse, så den bliver bedre til at lave et godt tilbud til dig og få nogle bedre priser på deres produkter, så du sparer penge.
Skriv et svar