Hvis du som virksomhedsejer eller ansvarlig for markedsføring, sidder med en følelse af, at der findes hundredvis af online marketing bureauer som lover dig guld og grønne skove – så er den følelse højst sandsynlig korrekt. Der er flere og flere online marketing bureauer der ude, men hvordan finder du lige præcis det online marketing bureau der kan skabe vækst for din virksomhed?
Nu hvor SEO, AdWords, e-commerce og mange flere markedsføringsværktøjer er kommet til, kan det være svært at følge med. Specielt fordi det er værktøjer der er i udvikling. Hvis man kigger på SEO, så lancerer Google opdateringer af deres algoritmer næsten hver måned. Derfor kan det være svært som virksomhed selv at administrere dette, uden at man flytter fokus væk fra sine kernekompetencer.
Når man skal på jagt efter et online marketing bureau, er der ofte flere individuelle faktorer der spiller ind, for hver enkelte virksomhed. Det er forskelligt hvad man sætter pris på og hvilke krav de som minimum skal opfylde.
Kvaliteter du skal kigge efter
Som før nævnt vil det være individuelt fra virksomhed til virksomhed, hvad der er vigtigst for dig, i et samarbejde med et online mareting bureau. Dog er der visse kvaliteter du skal kigge efter, der indikere at bureauet er af høj kvalitet:
- Find en partner der forstår din branche – For at kunne udvikle indhold der er relevant for dit site, skal du finde et bureau der enten allerede kender til din branche eller som er villig til at lære den at kende. Du kan oftest også se på bureauernes website, hvilken typer af kunder de arbejder med på nuværende tidspunkt.
- Find et bureau der gør hvad de siger – Kig på hvordan bureauet markedsføre sig selv. Hvis de har en vellykket og konsistent markedsføring indikerer dette, at deres kompetencer indenfor markedsføring er så gode, som de siger.
- Bureauet skal prøve at være ankerkendt i branchen – Hvis et bureau prøver at gøre sig velkendt i branchen, som eksperter inden for online marketing, vil dette være være positivt, da det betyder at de har noget at byde på. Hvis de er foredragsholdere ved begivenheder, holder events eller skriver artikler med interessante synvinkler, betyder det at de har en specialviden i virksomheden.
Døm kun bureauet på objektiver
Når du skal finde det endelige online marketing bureau, er det vigtigt at stille sig selv følgende spørgsmål:
- Hvilken dokumentation har bureauet vist, for at de kan nå vores mål? Hvis bureauet kan vise hvad de eksempelvis har gjort for en anden kunde, eller hvad de har gjort for deres egen virksomhed, kan dette give en indikation på om de kan nå dit mål.
- Hvilke vilkår skriver du kontrakt på? Nogle steder skal man underskrive en 12 måneders-kontrakt og andre steder kortere. Alt afhængigt af din virksomhed, kan det være forskelligt hvad der er det rette for dig. Der er fordele og ulemper ved både korte og længere kontrakter.
- Hvad er dit afkast på investeringen? Der er selvfølgelig ingen sikkerhed i en investering og ofte satser man. Den billigste løsning er ikke altid den bedste løsning, og den dyreste løsning kan udgøre en for stor risiko. Så tal med bureauet om dit budget, og hvad i eventuelt vil kunne få for de penge i kan frigøre til online markedsføring.
- Hvilke aktiver får du ud af samarbejdet? Udover de kortsigtede resultater, vil du i et samarbejde med et bureau, opnå aktiver som vil være på dit website i længere tid. Eksempelvis kan du få indhold på dit website eller designet bannere, som ikke ophøre med en eventuel afslutning på samarbejdet. Dette er ting du vil kunne anvende i en længere periode.
Hvis du stiller dig selv disse spørgsmål og kender grundlaget for, hvad du som virksomhed gerne vil udrette, vil du være på forkant med konkurrerende virksomheder på den digitale front, og du vil kunne vælge det online marketing bureau der stemmer bedst overens med din virksomhed og jeres mission.
David Rasmussen skriver
Super god artikel. Jeg kan også tilføje at man kan få en oversigt over digitale marketings bureauer på http://www.bureauoversigten.dk/
Der er mulighed for at søge efter bureauer i hele Danmark, både SEO, digitale, reklame osv.